КЛІЄНТ-ОРІЄНТОВАНИЙ ПІДХІД В СИСТЕМІ БІБЛІОТЕЧНО-ІНФОРМАЦІЙНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ ВІДДАЛЕНИХ КОРИСТУВАЧІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/978-617-8321-50-5.2025.213-223

Ключові слова:

клієнт-орієнтований підхід, дистанційне бібліотечно-інформаційне обслуговування, електронні інформаційні ресурси, інформаційні потреби віддалених користувачів

Анотація

Стаття концентрує увагу на необхідності
впровадження нових комунікаційних рішень в бібліотечну
діяльність, зокрема принципів інтелектуалізації у взаємодії з
віддаленими користувачами. Зупиняється на одному з важливих
соціальних аспектів у системі дистанційного бібліотечно-
інформаційного обслуговування – клієнт-орієнтованому підході як
сучасній філософії взаємовідносин між бібліотекою та її читачем.
Користуючись досвідом Національної бібліотеки України імені В. І.
Вернадського, розкриває основні засади орієнтації на користувача,
систематичного вивчення читацьких пріоритетів, запитів, уподобань
і потреб, зокрема завдяки бібліотечній соціології та статистиці, які,
доповнюючи одна одну, відтворюють панораму сучасного стану
бібліотечної справи. Підкреслюється, що використання клієнт-
орієнтованого підходу в бібліотечному середовищі передбачає
систематичне вивчення складу, професійного рівня користувачів та
їх соціально-демографічних характеристик, сприяє оперативному
збору читацьких пропозицій та комплексному аналізу читацьких
запитів на різні види бібліотечно-інформаційних послуг. Стаття
резюмує, що, виконуючи головне завдання – надання дистанційних
бібліотечних послуг з метою задоволення інформаційних, науково-
дослідних, освітніх, культурних та інших читацьких потреб, – бібліотека перетворюється на ефективну ланку між користувачем і
потужним масивом електронної інформації; стає на захист
віртуального інформаційного простору, дає відсіч інформаційному
шуму, суперечливій інформації та дезінформації. Зауважується, що
процеси, пов’язані з віртуальною бібліотечною діяльністю, мають
розвиватися, не вступаючи в суперечності й протиріччя з
традиційними формами і методами обслуговування, вони призначені
доповнювати та покращувати їх. Наголошується, що стійка кореляція
між віддаленим користувачем і книгозбірнею сприяє перетворенню
останньої на зручну, затребувану, доступну, привабливу та
комфортну інституцію, відкриту для широкого читацького загалу.

Посилання

Список бібліографічних посилань

Гарагуля С. С. Формування електронних ресурсів бібліотек: орієнтація на користувача. Місце і роль бібліотек у формуванні національного інформаційного простору: матеріали міжнар. наук. конф. (Київ, 21-23 жовтня 2014 р.) ; НАН України, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського, Асоц. б-к України, Рада дир. б-к та інформ. центрів академій наук – членів МААН. Київ, 2014. С. 436–438.

Електронні інформаційні ресурси бібліотек у піднесенні інтелектуального і духов¬ного потенціалу українського суспільства : монографія [О. С. Онищенко та ін.] ; НАН України, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського. Київ : НБУВ, 2011. 247 с.

Каліберда Н. Ю. Дистанційне обслуговування користувачів: пріоритети розвитку. Бібліотека. Наука. Комунікація: матеріали міжнар. наук. конф. (Київ, 6-8 жовт.

р.) : в 2 ч. ; НАН України, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського, Асоц. б-к У країни, Р ада д ир. б -к та інформ. центрів академій наук – членів МААН. Київ, 2015. Ч. 2. С. 14–17.

Коваль Т. М., Туровська Л. О., Василенко О. М. Розвиток системи комплексного бібліотечно-інформаційного обслуговування Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського. Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського: бібліотекознавство та бібліотечна діяльність в інноваційному процесі розвитку (2002–2020) : монографія / відп. ред. Василенко О. М. ; наук. ред. Клименко О. З. / НАН України, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського. Київ, 2022. С. 139–173.

Коновал Л. В. Методи дослідження користувачів бібліотеки та їх інформаційних потреб. Адаптація знань і функцій наукової бібліотеки до вимог розвитку цифрових інформаційних ресурсів : матеріали Міжнар. наук. конф. (Київ, 8–10 жовт. 2013 р.) ; НАН України, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського, Асоц. б-к У країни, Р ада д ир. б -к та інформ. центрів академій наук – членів МААН. Київ, 2013. С. 50–52.

Орієнтація на клієнта – користувача бібліотеки: метод. поради / уклад. В. В. Шейчук, Л. П. Семенюк ; Упр. культури, національностей, релігій та туризму Хмельниц. облдержадмін.; Хмельниц. обл. універс. наук. б-ка ім. М. Островського. Хмельницький, 2015. 28 с.

Ткаченко Т. П. Засади формування системи якості бібліотеки. Вісник Харківської державної академії культури. 2012. Вип. 37. С. 120–128.

References

Harahulia, S. S. (2014). Formuvannia elektronnykh resursiv bibliotek: oriientatsiia na korystuvacha [Forming electronic resources of libraries: user orientation]. Mistse i rol bibliotek u formuvanni natsionalnoho informatsiinoho prostoru: materialy mizhnarodnoi naukovoi konferentsii (Kyiv, 21-23 zhovtnia 2014 r.). NAN Ukrainy, Nats. b-ka Ukrainy im. V. I. Vernadskoho, Asots. bk Ukrainy, Rada dyr. b-k ta inform. tsentriv akademii nauk – chleniv MAAN (pp. 436-438). Kyiv [in Ukrainian].

Elektronni informatsiini resursy bibliotek u pidnesenni intelektualnoho i dukhovnoho potentsialu ukrainskoho suspilstva (2011) : monohrafiia [Electronic information resources of libraries in raising the intellectual and spiritual potential of Ukrainian society]. [O. S. Onyshchenko ta in.] ; NAN Ukrainy, Nats. b-ka Ukrainy im. V. I. Vernadskoho. Kyiv: NBUV [in Ukrainian].

Kaliberda, N. Yu. (2015). Dystantsiine obsluhovuvannia korystuvachiv: priorytety rozvytku [Remote user service: development priorities]. Biblioteka. Nauka. Komunikatsiia: materialy mizhnar. nauk. konf. (Kyiv, 6-8 zhovt. 2015 r.) : v 2 ch. NAN Ukrainy, Nats. b-ka Ukrainy im. V. I. Vernadskoho, Asots. bk Ukrainy, Rada dyr. b-k ta inform. tsentriv akademii nauk – chleniv MAAN, Ch. 2 (pp. 14-17). Kyiv [in Ukrainian].

Koval,T. M., Turovska, L. O., & Vasylenko, O. M. (2022). Rozvytok systemy kompleksnoho bibliotechno-informatsiinoho Vernadskoho [Development of the integrated library and information service system of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine.]. Nats. biblioteka Ukrainy imeni V. I. Vernadskoho: bibliotekoznavstvo ta bibliotechna diialnist v innovatsiinomu protsesi rozvytku (2002-2020): monohrafiia / vidp. red. Vasylenko O. M. : nauk. red. Klymenko O. Z ; NAN Ukrainy, Nats. b-ka Ukrainy im. V. I. Vernadskoho (pp. 139-173). Kyiv [in Ukrainian].

Konoval, L. V. (2013).Metody doslidzhennia korystuvachiv biblioteky ta yikh informatsiinykh potreb [Research methods of library users and their information needs.]. Adaptatsiia znan i funktsii naukovoi biblioteky do vymoh rozvytku tsyfrovykh informatsiinykh resursiv: materialy Mizhnar. nauk. konf. (Kyiv, 8- 10 zhovt. 2013 r.) ; NAN Ukrainy, Nats. b-ka Ukrainy im. V. I. Vernadskoho, Asots. b-k Ukrainy, Rada dyr. b-k ta inform. tsentriv akademii nauk – chleniv MAAN (pp. 50-52). Kyiv [in Ukrainian].

Oriientatsiia na kliienta – korystuvacha biblioteky: metod. porady (2015). [Orientation on the client – library user: method. advice.]. Uklad. V. V. Sheichuk, L. P. Semeniuk ; Upr. kultury, natsionalnostei, relihii ta turyzmu Khmelnyts. oblderzhadmin., Khmelnyts. obl. univers. nauk. b-ka im. M. Ostrovskoho. Khmelnytskyi [in Ukrainian].

Tkachenko, T. P. (2012). Zasady formuvannia systemy yakosti biblioteky [Principles of the formation of library quality system]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii kultury. Vyp. 37, 120-128 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-26

Як цитувати

ТУРОВСЬКА, Л. (2024). КЛІЄНТ-ОРІЄНТОВАНИЙ ПІДХІД В СИСТЕМІ БІБЛІОТЕЧНО-ІНФОРМАЦІЙНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ ВІДДАЛЕНИХ КОРИСТУВАЧІВ. Інформаційна політика пам’яті – виживання, збереження та розвиток українських бібліотек у період сьогодення, 213–223. https://doi.org/10.24144/978-617-8321-50-5.2025.213-223